Voor Belgen is een vertrek met Holland America Line vanuit Amsterdam super makkelijk: de trein stopt op enkele minuten wandelen van de terminal. Ook het inschepen verloopt vlot. Alle tijd dus om Amsterdam nog eens in te wandelen, boeken te kopen, op marktjes rond te snuisteren en een paar highlights af te vinken.
Het allereerste schip van HAL heette ook Rotterdam, het voer van Nederland naar NY in 1872, precies 150 jaar geleden. De nieuwe Rotterdam is intussen de zevende versie met dezelfde naam. Met 300m lengte is het groot, maar niet té, hoewel we zelfs op een zeedag vlotjes onze 10.000 stappen halen. We logeren op het muziekdek. Alle kunstwerken in dit deel van het schip -en die zijn veelvuldig aanwezig- hebben met muziek te maken. In de rest van de Rotterdam draait het rond dieren en architectuur. Er zijn zomaar even 2645 hedendaagse en vaak erg originele kunstwerken aan boord. Een soort museum op zee dus waar we elke dag weer iets nieuws ontdekken. Het grootste en duurste stuk is Harps in het atrium, een soort metalen tornado die over drie verdiepingen wervelt.
Het leuke aan deze cruise is dat je het vele volk zelden ziet. Op het dek is het, behalve op zeedagen, vrij rustig. Maar verder heb je altijd overal plaats om te relaxen en al zeker als je zoals wij een verandakajuit hebt met terras. Cocktails drinken en eten doen we elke dag op een andere plek. Met 10 restaurants en bijna evenveel bars reis je ook aan boord de hele wereld rond, van oer-Hollands naar Mediterraans of zelfs Aziatisch, onder het toezicht van enkele topchefs.
Ook het niveau van het entertainment ligt erg hoog. De lichtdecors in de World Stage met 270° ledschermen zijn indrukwekkend, of het nu om danstheater, muziek of iets educatief gaat. In de muziekbars springen de vonken van het podium. Onze favoriete bar is B.B. King’s Blues Club, waar een topzangeres iedereen in no time aan het dansen krijgt. Ook overdag is er genoeg te doen: basketballen op een heus basketbalveld op het bovenste dek, whisky tasting, high tea, fitnessen, joggen, genieten van een heerlijke spa, zwemmen, zonnen en vooral de landschappen bewonderen, want dit schip doorkruist enkele van de mooiste fjorden van Noorwegen.
Na een dagje op zee, leggen we aan in Eidfjord, dat in een zijtak ligt van de Hardangerfjord, de op één na grootste fjord van Noorwegen. Het stadje telt net geen 900 inwoners en het leven draait er vooral rond de cruiseschepen die er aanleggen. De excursies laten we vandaag achterwege, dus ook de Vøringsfossen waterval, want watervallen zien we nog in overvloed vanop het schip.
Na een dag varen willen we gewoon onze benen strekken en genieten van de mooie natuur. We maken een hike langs het Eidfjordmeer en wat Vikinggraven op de hellingen van de bergen eromheen. In een gezellig houten koffiehuisje drinken we na onze flinke klim met prachtige uitzichten, ‘kaffe’ uit een thermos. We proeven er ook een Scandinavische specialiteit, kanelsnurrer, een soort uit de kluiten gewassen koffiekoek met véél kaneel.
Ålesund, gebouwd op 7 eilanden, is een van de meest unieke Noorse steden. In 1904 werden zowat alle huizen van de kaart geveegd door een brand. Maar de Ålesunders bouwden hun stad in minder dan 5 jaar terug op in een soort Viking Art Nouveau, die we nog overal kunnen bewonderen. Het bijzonder fraaie Jugendstilmuseum vertelt het hele verhaal. Maar het mooist is het in felle kleuren badende Ålesundet, een korte zeestraat die de stad in twee splijt. Vlakbij, in Molovegen, lijkt het alsof we door een oude postkaart wandelen. De houten visopslagplaatsen waar nu het Visserijmuseum is, zijn de enige die de grote brand overleefden. Ålesund is altijd al beroemd geweest om zijn klipvis.
Myriam Thys | cmsÅlesund, excursie HjørhundfjordDe 7 eilanden zijn met tunnels en bruggen verbonden. Onze excursie voert ons naar het eiland Godøy met zijn iconische vuurtoren en mooie vergezichten en Giske, waar de Vikingverhalen de boventoon voeren. We maken tenslotte nog een kleine cruise door de Hjørhundfjord, minder bekend, maar omringd door de indrukwekkende Sunnmøre Alpen.
We kijken er naar uit om door de Geiranger fjord te varen, een van de mooiste fjords van Noorwegen en niet voor niets Unesco werelderfgoed. We staan er vroeg voor op want we willen de beroemde ‘Seven Sisters’ waterval bij zonsopgang zien. Er zijn maar weinig mensen wakker, wat ontzettend leuk is op zo’n groot schip, ruimte zat. Met een koffietje op het dek zien we het oranje licht de fjord inkleuren. Het landschap is magistraal onze camera doet overuren.
We komen vroeger dan verwacht aan in het stadje. Op de fietstour die we geboekt hebben rijden we eerst met de wagen 1100m naar boven om dan met de fiets in een speedvaart weer naar beneden te vlammen, een adrenaline boost met stip. Onderweg stoppen we voor enkele highlights: 5m hoge sneeuwmuren, eeuwenoude herdershuisjes, prachtige uitkijkpunten met o.a. de ‘Queen’s Chair’. Het monument, ingehuldigd door de Noorse koningin, staat op Flydalsjuvet van waaruit we ons schip van Holland America Line ver onder ons zien weerspiegelen in de fjord.
Het dorp met hooguit 250 inwoners, gelegen op het einde van de Geiranger fjord, was een van de eerste plekken waar in 1869 een cruiseschip aanlegde. In 1905 waren het er al 100. Ze ontwierpen er zelfs een speciale wagen om de bezoekers, meestal Britten, te vervoeren: een Geiranger Opel, waarin plaats was voor negen passagiers. Een van de exemplaren is samen met nog andere oldtimers te vinden in de kelders van het luxueuze Union hotel. We hiken ook nog naar de spectaculaire Storseterfossen waterval, waar we volledig achterdoor kunnen lopen. Maar voor zij die liever in Geiranger blijven is er nog een waterval, de Storfossen, die met veel kracht het stadje doorklieft, om zich tenslotte met donderend geweld in de fjord te storten. Je kan het hele parcours volgen via 327 trappen, met als eindpunt het Noorse Fjord Center, een museum over de fjorden dat meteen voor veel duiding zorgt op deze reis.
Il y a moyen de suivre le cours de l’eau, notamment en gravissant un escalier qui compte 327 marches et qui permet d’atteindre le Centre des Fjords Norvégiens, un musée entièrement dédié à ces vallées glaciaires inondées et qui permet de mieux comprendre la topographie des lieux.
De vismarkt in Bergen is een niet te missen plek, op de terrasjes errond kan je alle lokale specialiteiten proeven, zoals klipvis. In Bryggen lijkt het of we een stevige sprong in de tijd maken. Vissers hadden er hun houten opslagplaatsen in felle kleuren langs de kaai. De oorspronkelijke gebouwen dateren van de 12de eeuw en zien er nog steeds zo uit, want na elke brand werden ze exact op dezelfde manier heropgebouwd, uit noodzaak en vooral tijdsgebrek. Ook naast de finicular is er een buurt met alleen maar houten witte huizen, het is een van de authentiekste plekjes van Bergen. De finicular leidt ons naar een spectaculair uitzicht over de stad. We doen de terugtocht te voet, een mooie natuurwandeling die ons langs trollen voert.
Voor muziekliefhebbers is de excursie naar Troldhaugen, het zomerverblijf van Edvard Grieg, een must. Het charmante houten huis heeft nog een bijhuisje aan het meer waar Grieg componeerde en inspiratie vond voor z’n prachtige muziekwerken. We worden er getrakteerd op een pianorecital. Op de terugweg stoppen we bij Fantoft, een van de 28 overgebleven houten staafkerken van Noorwegen, met tal van Vikingelementen in de architectuur.
De tweede dag op zee is meteen ook de laatste. Op de overtocht van Nederland naar Noorwegen, gingen we vooral op ontdekking aan boord. Op de terugvaart proberen we de twee zwembaden uit, relaxen we in de bubbelbaden op het buitendek en genieten we van de Greenhouse Spa, waar uitstekende masseuses ons vakkundig in topvorm brengen. Intussen genieten we volop van het lekkere eten aan boord, struinen we de shops af en pikken we nog een voorstelling mee. Een relaxte, maar goed gevulde dag. De laatste nacht aan boord slapen we dan ook als rozen in het licht wiegende schip. In Amsterdam gaan we nog eens de stad in. Er worden ook hier excursies aangeboden naar het Anne Frank Huis en andere highlights, maar wij genieten gewoon van het mooie weer.
We blijven een extra nacht aan boord, want de volgende dag wordt de Rotterdam ín Rotterdam door de Nederlandse Prinses Margriet gedoopt. De Rotterdam, de nieuwste telg van Hal, is nu officieel en kan veilig het ruime sop in.